Witaj na Końcu Mapy :)

Przewrotnie o pająkach z czarnogórskiego wybrzeża

Poruszanie się samochodem po czarnogórskim wybrzeżu w środku sezonu letniego, przypomina czasem oglądanie filmu w zwolnionym tempie. Bardzo zwolnionym. Sznurek samochodów wlecze się asfaltowymi serpentynami i niewiele można z tym zrobić. Małe szanse na objazd, boczną drogę, czy skróty. Jest tylko morze i góry, a pomiędzy nimi – asfaltowa trasa…

Pechowa przygoda w Apold

Czasem tak już jest, że los nam sprzyja i podróż „sama się dzieje”. Dzieją się miejsca i ludzie, dzieje się autostop, zaproszenia do domów na obiady czy noclegi. Czasem startujemy z mniejszym bądź większym planem, a czasem bez planu. Podróż nie polega przecież na przemieszczaniu się z punktu A do…

Dokąd nocą tupta jeż...

Tarchankut to jedno z naszych ulubionych miejsc na świecie. Wcale nie dlatego, że zaczęliśmy od niego przygodę z Krymem. Raczej dlatego, że to na nim tę przygodę skończyliśmy, bo po trzech tygodniach podróży dookoła Krymu – wciąż za nim tęskniliśmy. Step, dzikie konie, białe klify schodzące do Morza Czarnego, zatopiony…

Czytaj dalej...

Bez liścia mięty ani rusz!

Jestem przekonana, że każdy kto chociaż raz, na krótki moment, zainteresował się Marokiem i zaczął przeglądać zdjęcia z tego kraju – trafił na zdjęcia garbarni i farbiarni skór w Fezie. Wypełnione barwnikami rzędy kadzi to szalenie popularny obraz, pojawiający się na pocztówkach i plakatach – trudno więc przejść koło niego…

Pomysł na Budapeszt

Wiecie, że nie przepadamy za dużymi miastami. Jednak zapytani wczoraj przez znajomych o to, co warto zobaczyć w Budapeszcie – nie musieliśmy długo zastanawiać się nad odpowiedzią. Wykraczając poza oczywiste oczywistości z okładek przewodników – jednogłośnie postawiliśmy na… pchli targ! Uwielbiamy takie miejsca, a Ecseri bolhapiac w Budapeszcie jest jednym…

Transalpina & Transfogaraska

Niemal jedną trzecią powierzchni Rumunii zajmują góry. Poszczególne pasma Karpat rozciągają się wzdłuż i wszerz kraju, na każdym kroku kusząc entuzjastów wspinaczki i pieszych wędrówek. I nie byłoby może w tych górach nic nadzwyczajnego, gdyby nie to, że przez ich środek pociągnięto dwie niezwykłe drogi. Trasa Transfogaraska (droga krajowa DN7C)…

Symbole Bukowiny

Kojarzycie mapę Polski, wydaną w tym roku przez Kancelarię Premiera z okazji 25 lat wolności? Trafiła ona w pierwszej kolejności do pierwszoklasistów, potem każdy mógł ją sobie bezpłatnie zamówić przez internet (teraz można ją wciąż obejrzeć online). Mapa ta stanowi obrazkowy przewodnik po naszym kraju i mimo, że z niektórymi…

Polsko, sielsko i spokojnie

Ponad 200 lat temu na rumuńskiej Bukowinie osiedlili się Polacy. I zostali. Dziś zamieszkują kilka wsi w sąsiedztwie malowanych monastyrów i tworzą zintegrowaną społeczność. Do Nowego Sołońca wjeżdżamy przez dużą, drewnianą bramę. Nazwa wsi wyryta jest na niej w dwóch językach – rumuńskim i polskim. Mijamy kościół katolicki i szkołę…

Nie zawsze na smutno

Śmiech na cmentarzu z zasady nie jest mile widziany. Wyuczono nas trochę tej zadumy nad śmiercią, a pobyt wśród grobów najbliższych, generuje dodatkowy smutek i milczenie. A gdyby tak, mimo wszystko, dodać do tego szczyptę humoru i wspominać bliskich na wesoło? Pomysł ten narodził się w głowie rumuńskiego artysty, który…